Untitled-1

چین و چروک دور لب معمولاً با افزایش سن ایجاد شده و به این ترتیب لبها به تدریج حجم عادی خود را از دست می‌دهند. چین و چروک‌های ایجاد شده دور لب گاهی اوقات با خون ریزی همراه هستند و نشانه ای از افزایش سن فرد می‌باشند. دهان یکی از فعال ترین اعضای صورت است و به همین خاطر خطوط دور لب‌ها به صورت غیر قابل اجتناب تحت تاثیر فرآیند پیری ایجاد شده و ظاهر فرد را پیر نشان می‌دهند. با توجه به اینکه حرکت‌های دهان همواره باعث ایجاد چین و چروک‌های جدید در نواحی اطراف آن می‌شود، درمان چین و چروک لب‌ها بطور دائمی امکان پذیر نیست. با این وجود همواره می‌توان از روش‌های خاص برای به تاخیر انداختن فرآیند ایجاد چین و چروک و نیز درمان چروک دور لب استفاده کرد.

چین و چروک دور لب‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد یک مشکل جدی باشد. به همین خاطر دکتر سرمست مجموعه ای از روش‌های درمانی موثر را برای رفع مشکلات افراد در این رابطه مثل خطوط، چین و چروک، و نیز ترک‌های ایجاد شده در اطراف دهان و ناحیه لب‌ها، مورد استفاده قرار می‌دهد. دکتر سرمست با تخصص فراوان خود در این حوزه می‌تواند ظاهر چین و چروک‌های ایجاد شده دور لب‌ها را کاهش دهد و حتی با تزریق بوتاکس یا ژل از شکل گیری دوباره آنها جلوگیری نماید. به این ترتیب در صورت مواجه شدن با این مشکل می‌توانید جهت مشاوره با مطب دکتر سرمست تماس گرفته و اطلاعات لازم را در این رابطه بطور دقیق دریافت کنید.

فهرست مطالب

دلایل ایجاد چین و چروک دور لب‌ها


دلیل اصلی ایجاد چروک دور لب مربوط به حرکت عضلات در ناحیه لب‌ها و اطراف دهان در هنگام صحبت کردن، لبخند زدن، سیگار کشیدن یا بوسیدن است. این حرکت‌ها باعث ایجاد خطوط ریز در نواحی اطراف دهان می‌شوند و با گذشت زمان این خطوط ممکن است به چین و چروک‌های دائمی تبدیل گردند. بطور کلی این شرایط به دلیل کاهش تولید کولاژن، هیالورونیک اسید و الاستین در پوست ایجاد می‌شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به پوست فرد آسیب وارد کرده و توانایی آن برای بازگشت به حالت عادی را دچار مشکل نماید. افزایش سن همچنین می‌تواند باعث افتادگی پوست در ناحیه گونه‌ها شود و به این ترتیب خطوط کشیده شده از ناحیه بینی به سمت دهان، خطوط ماریونت، و نیز افتادگی پوست صورت در دو طرف دهان، بر روی صورت فرد نمایان میگردد.

جلسه مشاوره

فقط شما و پزشک هنگام صحبت با یکدیگر می توانید از مناسب بودن یک روش درمانی برای رفع مشکل خود مطمئن شوید. در طول جلسه مشاوره، پزشک متخصص سابقه درمانی شما را بررسی کرده و از مناسب و بی خطر بودن روش درمانی برای شما مطمئن می‌گردد.

روش های درمانی موجود برای رفع چین و چروک دور لب ها


تزریق ژل

این روش درمانی شامل تزریق ژل جهت برآمده کردن پوست و پر کردن خطوط و ترک های ایجاد شده بر روی آن است. از این روش برای محو کردن جای باقیمانده از زخم، خطوط، ترک ها، و سایر فرو رفتگی ها یا ایرادهای ظاهری پوست استفاده می شود. ژل مورد استفاده در این حالت یک نوع بافت نرم طراحی شده برای تزریق به پوست به منظور بهبود ظاهر آن می باشد. معمولاً، این ژل ها از مواد مختلف مصنوعی، انسانی یا طبیعی ساخته می شوند. همچنین این مواد با توجه به سطح استفاده دارای استانداردهای تولید مختلف می باشند.

انواع ژل‌هایی که در طول درمان استفاده می‌شود

رایج ترین نوع ژل مورد استفاده در این حالت هیالورونیک اسید است. هیالورونیک اسید یکی از پر کاربرد ترین مواد موجود در طبیعت است. این ماده در بدن انسان و نیز در سایر ارگانیسم های زنده وجود دارد و دارای عملکردهای متنوع و مختلف می¬باشد. برای مثال ایجاد قابلیت ارتجاع پذیری برای پوست، حجم دهی به پوست و در نهایت ایجاد ظاهر جوان و شاداب برای آن از طریق عملکرد این ماده صورت می¬گیرد.

قبل از درمان

برای راحتی بیشتر بیمار، 15 تا 30 دقیقه قبل از شروع درمان از داروی بی حسی موضعی بر روی محل درمان استفاده می شود.
در طول درمان
در این مرحله ژل به صورت دقیق در محل¬های از قبل تعیین شده از پوست تزریق می شود. در ادامه پزشک محل تزریق را به آرامی ماساژ می دهد تا به این ترتیب ژل در زیر پوست پخش و یکنواخت شود. لازم به ذکر است در طول درمان بیمار کاملاً بیدار است و می تواند با یک آینه که در اختیار وی قرار گرفته نتایج را مشاهده کند.

پس از درمان

پس از تکمیل درمان بیمار می بایست از دست زدن به محل تزریق ژل یا استفاده از لوازم آرایشی به مدت 6 ساعت خودداری کند تا به این ترتیب از عفونت احتمالی در ناحیه تحت درمان جلوگیری شود. نتایج حاصل از این روش درمانی بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده هستند و از 6 تا 12 ماه دوام و ماندگاری دارند. با توجه به اینکه نتایج این روش تا حدودی موقتی هستند، ممکن است لازم باشد اصلاحات خاص در وضعیت ظاهری فرد با گذشت زمان ایجاد شود تا به این ترتیب بتوان از حفظ یک ظاهر طبیعی برای بیمار مطمئن گردید. همچنین توصیه های خاص پزشک درباره اقدامات لازم پس از تکمیل درمان در جلسات مشاوره به بیمار بیان می گردد و رعایت این توصیه ها برای دستیابی به نتایج مطلوب از اهمیت فراوان برخوردار است.

تزریق بوتاکس

این روش درمان می تواند به آزاد شدن عضلات اطراف لب ها که باعث ایجاد خطوط و چین و چروک دور لب و نیز افتادگی گوشه های دهان شده کمک نماید. بنابراین تزریق بوتاکس یک روش مناسب برای از بین بردن خطوط ایجاد شده روی لب و افتادگی گوشه های دهان است.
برای استفاده از این روش درمانی در طول جلسه مشاوره، پزشک متخصص به دقت وضعیت بیمار را بررسی کرده و بر اساس تشخیص خود و نیازهای درمانی بیمار، مناسب ترین روش درمانی را برای رفع مشکل به وی پیشنهاد می کند.

قبل از درمان

مشاوره کامل با پزشک می تواند مناسب بودن این روش درمانی را برای شما بطور دقیق مشخص کند. در جلسه مشاوره پزشک ممکن است توانایی شما برای حرکت دادن عضلات خاص در ناحیه صورت را بررسی کند تا به این ترتیب موقعیت و اندازه این عضلات را مشخص کرده و احتمال ایجاد چین و چروک به خاطر این عضلات را تعیین نماید. سپس، پزشک درباره اهداف درمان با شما صحبت کرده و پس از نهایی کردن مباحث مطرح شده، یک برنامه درمانی مناسب با توجه به شرایط شما برای رفع مشکل طراحی می کند.

در طول درمان

در این روش درمانی نیازی به استفاده از داروی بی حسی برای بیمار نیست. به هر حال، پزشک ممکن است بخواهد برای راحتی بیشتر بیمار از بسته یخ یا کرم بی حسی برای بی حس کردن ناحیه تحت درمان استفاده کند. در ادامه چند تزریق محدود بوتاکس به عضلات صورت که باعث ایجاد چین و چروک شده انجام می شود. این روش درمانی جهت تکمیل به حدود 15 دقیقه زمان نیاز دارد.

پس از درمان

لازم است بیمار برای حداقل 4 ساعت از دست زدن، مالش یا استفاده از مواد آرایشی بر روی محل درمان خودداری کند. علاوه بر این بیمار می بایست از انجام فعالیت های شدید ورزشی برای 24 ساعت اول پس از درمان اجتناب نماید. همانطور که ذکر شد، تزریق بوتاکس به حدود 15 دقیقه زمان نیاز دارد و توصیه های لازم توسط پزشک یا همکاران وی به بیمار در ارتباط با مراقبت های پس از درمان ارائه خواهد شد.

عوارض جانبی


بوتاکس: تزریق بوتاکس عوارض جانبی حداقل و موقت همچون قرمزی، ورم و کبودی دارد. همچنین بیمار می تواند با خودداری از مالش یا ماساژ ناحیه تحت درمان برای 4 ساعت، از پخش شدن بوتاکس در عضلات اطراف محل تزریق جلوگیری کند.

تزریق ژل: پس از تکمیل درمان ممکن است برخی واکنش های خاص به تزریق های انجام شده در بدن بیمار مشاهده شود. برای مثال در این زمینه می توان از ورم، قرمزی، درد، خارش، تغییر رنگ، و حساسیت در محل تزریق نام برد. این شرایط معمولاً به صورت خود به خود با گذشت 2 تا 10 روز از تکمیل درمان بر طرف خواهند شد. علاوه بر این، کبودی خفیف یا قرمزی اندک در محل تزریق ممکن است بلافاصله پس از درمان بر طرف شده یا برای 2 تا 10 روز دوام و ماندگاری داشته باشند.

در صورتی که شما به تازگی در ناحیه اطراف دهان خود دچار تبخال شده اید، این روش درمانی ممکن است برای شما منع استفاده داشته باشد. به همین خاطر حتماً قبل از شروع درمان در این رابطه با پزشک معالج خود صحبت و مشورت نمایید.

نتایج


دوام و ماندگاری نتایج این روش درمانی متغیر بوده و هر فرد ممکن است با وضعیت متفاوت در این رابطه مواجه شود. به این ترتیب معمولاً یک برنامه منظم برای تکرار جلسات درمانی به منظور حفظ نتایج ایجاد شده به بیمار ارائه می شود. لازم به ذکر است روش¬های درمانی ذکر شده فوق نتایج مادام العمر ندارند و این شرایط امکان دستکاری ظاهر ایجاد شده با تغییر وضعیت یا سلیقه شما را در اختیارتان قرار می دهد.

3333333333333333333333333333333333333- جوان سازی و رفع چین و چروک دور لب

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *