t

در واقع پولیپ بینی زائده‌ای است که در داخل بینی یا سینوس‌ها به وجود می‌آید. این زوائد در قسمت‌های دیگر بدن گسترش نخواهند یافت. ممکن است شما یک یا چند پولیپ در بینی خود داشته باشید. پولیپ های بینی نرم و مرواریدی رنگ هستند. پولیپ‌های بینی که موجب گرفتگی بینی می‌شوند را می‌توان با عمل پلیپ بینی از بین برد و این امر غالباً به بیمار کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشد. در سه نفر از هر چهار بیمار، پولیپ بعد از یک دوره‌ی متوسط چهار ساله باز می‌گردد. اگر این حالت بطور مکرر اتفاق بیفتد می‌توان سینوس‌ها را پاک کرده و باز نمود که این امر می‌تواند دوره‌ی بازگشت پولیپ‌ها رو طولانی‌تر کند. با این حال همچنان به درمان‌های پزشکی موضعی با استفاده از اسپری‌ها یا قطره‌های ضد التهابی نیاز است.

با توجه به اینکه جراحی پلاستیک بینی یکی از پیچیده‌ترین جراحی‌ها است، برای برآوردن خواسته‌های بیماران برای جراحی‌های رینوپلاستی و پولیپ بینی به جراحی چیره دست، حاذق و متخصص نیاز است.

دکتر سرمست با پشتوانه تجربی فراوان در جراحی‌های زیبایی و ترمیمی آماده ارائه کمک‌های تخصصی متعهدانه به بیمارانی است که از پولیپ بینی رنج می‌برند. وی به بیماران در بهبود عملکرد تنفسی و باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. شما می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره با دکتر سرمست با ما تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

پولیپ بینی چیست؟


پولیپ بینی زائده گوشتی اشکی شکلی است که در مخاط درونی بینی یا سینوس‌ها رشد می‌کند. پولیپ بینی بدون درد، نرم و غیرسرطانی است. در بیشتر موارد پولیپ بینی نیاز به عمل جراحی ندارد اما اگر پولیپ بزرگ شود می‌تواند باعث انسداد منافذ سینوسی شده و در عملکرد طبیعی آنها اختلال ایجاد کند.

دلایل ایجاد پولیپ بینی چیست؟


معمولاً پولیپ بینی در نتیجه التهابات مزمن در غشای مخاطی بینی و سینوس‌ها به وجود می‌آید. این التهابات مزمن به دلایل مختلف به وجود می‌آیند که برخی از آنها عبارتند از عفونت‌های مزمن، آلرژی، حساسیت دارویی یا اختلالات ایمنی بدن.

علائم پولیپ بینی چیست؟


پولیپ بینی باعث ایجاد نشانه‌ها و بیماری‌های مرتبط دیگری می‌شود که عبارتند از:

  • گرفتگی بینی
  • مشکلات تنفسی
  • مختل شدن حس بویایی و چشایی
  • عفونت مزمن سینوسی
  • آبریزش بینی
  • سر دردهای سینوسی
  • خرناس و خر و پف
  • آپنه یا وقفه تنفسی در خواب
  • عطسه‌های مکرر

اگر پولیپ بینی بدون درمان رها شود، ممکن است منجر به پهن و بزرگ شدن استخوان بینی و تغییر شکل خارجی آن شود.

تشخیص پولیپ بینی


شما باید به یک متخصص مراجعه کنید. انتخاب پزشکی که در مورد تشخیص و روش‌های درمان پولیپ بینی تخصص دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. وی از شما سوالاتی در مورد علائم و سوابق بیماریتان پرسیده و معاینات فیزیکی لازم به خصوص در ناحیه بینی انجام را انجام می‌دهد.

از بینی شما به وسیله سی‌تی‌اسکن عکس گرفته می‌شود.

مایعات بدن و بافت‌های شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد که این آزمایش‌ها عبارتند از:

  • تست عرق
  • تست آلرژی پوست
  • نمونه‌برداری از پولیپ

پولیپ بینی چگونه درمان می‌شود؟


اگر پولیپ بینی کوچک باشد و علائمی نداشته باشد معمولاً به درمان نیاز ندارند. اما پولیپ‌های بزرگ‌تر که ممکن است باعث ایجاد مشکلات دیگری در بینی و سینوس‌ها شوند باید حتماً توسط یک متخصص مجرب مورد بررسی و درمان قرار گیرند. بیماران ما به طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی برای درمان پولیپ بینی خود مثل درمان‌های دارویی و عمل‌های جراحی – در صورت نیاز – دسترسی دارند.

درمان‌های اولیه و محافظه کارانه که باعث کاهش التهاب و جمع شدن پولیپ بینی می‌شوند معمولاً در مراحل اولیه به کار گرفته می‌شوند.

دارودرمانی برای بهبود پولیپ بینی


داروهایی که به عنوان بخشی از درمان پولیپ بینی تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • اسپری‌های بینی کورتیکواستروئیدی: اسپری‌های بینی کورتیکواستروئدی برای کاهش التهاب به کار می‌روند. این داروهای تجویزی برای جمع شدن پولیپ بینی و کاهش علائم ناشی از پولیپ بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از اسپری‌های کورتیکواستروئدی بینی از فلوناز و نازونکس تشکیل شده‌اند اما گزینه‌های متعدد دیگر نیز وجود دارد.
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی: دکتر سرمست ممکن است داروهایی تجویز کند که به جای تأثیر صرف بر بینی از طریق تأثیر بر کل بدن کار می‌کنند. کورتیکواستروئیدهای خوراکی مثل پردنیزون به تنهایی یا همراه با اسپری بینی تجویز می‌شود. به دلیل عوارض جانبی زیاد کورتیکواستروئیدهای خوراکی، این داروهای برای دوره‌های درمانی کوتاه مدت تجویز می‌شوند. کورتیکواستروئیدها ممکن است از طریق تزریق یا به شکل قرص مورد استفاده قرار بگیرند.
  • داروهای دیگر: شاید عفونت‌های مزمن در سینوس‌ها یا مسیر بینی که ممکن است باعث ایجاد پولیپ در بینی شوند به داروهایی دیگری هم نیاز داشته باشند. دکتر سرمست مطابق نیاز شما ممکن است آنتی‌بیوتیک برای درمان سینوزیت‌های مزمن یا آنتی‌هیستامین برای درمان آلرژی تجویز نماید.

جراحی پولیپ بینی


در برخی موارد درمان‌های محافظه کارانه برای درمان پولیپ بینی کارساز نیست. در این موارد دکتر سرمست برای رفع دائمی علائم، جراحی پولیپ بینی را پیشنهاد می‌دهد. امروزه می‌توان پولیپ‌های بینی را با جراحی‌های کم تهاجمی درمان نمود. امروزه جراحی رفع پولیپ بینی با دقت بیشتری انجام شده و به زمان بستری کمتری برای بیمار نیاز دارد.

انواع جراحی‌ها برای درمان پولیپ بینی

عمل‌های جراحی برای درمان پولیپ بینی عبارتند از:

پولیپکتومی: برای برداشتن پولیپ بینی، اگر پولیپ کوچک باشد عمل پولیپکتومی در مطب دکتر قابل انجام است، متاسفانه غالباً پولیپ بینی مجدداً عود می‌کند.

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس: برای برداشتن پولیپ های بینی و باز کردن سینوس‌ها جایی که پولیپ بینی شکل می‌گیرد.

مشاوره و افراد مناسب برای انجام عمل رینوپلاستی پولیپ بینی

پس از مشاوره با دکتر سرمست مشخص می‌شود که آیا شما گزینه مناسبی برای انجام عمل پولیپ بینی هستید یا خیر. صرف نظر از مجموعه شرایط منحصر بفرد هر بیمار، دکتر سرمست بهبود عملکرد تنفسی بیماران و ساخت یک بینی زیبا که کامل کننده چهره بیمار است نیز در نظر می‌گیرد.

از آنجا که پولیپ بینی اغلب در افرادی که دچار بیماری مزمن سینوزیت هستند رخ می‌دهد، دکتر سرمست احتمال ابتلا به عفونت‌های مزمن به دلیل اختلالات ساختاری بینی را ارزیابی می‌کند. اگر منافذ سینوس تنگ یا مسدود شده باشد، باز کردن منافذ سینوس باعث رسیدن به نتایج مطلوب‌تر می‌شود.

بیمارانی که عمل پولیپ بینی برای آنها مناسب است دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • علائم پولیپ بینی آنها باقی مانده و با درمان‌های اولیه بهبود نمی‌یابد.
  • مبتلا به آسم هستند.
  • مشکلاتی دهانی و جمجمه‌ای دارند.
  • از سینوزیت مزمن رنج می‌برند.
  • به انحراف بینی مبتلا هستند.
  • از آپنه یا وقفه تنفسی در خواب رنج می‌برند.

مزایای جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی برای حصول نتایج عالی برای بیماران ما طراحی شده است که شامل مزایای زیر است:

  • بهبود عملکرد دستگاه تنفسی
  • کاهش تعداد عودهای مکرر یا کاهش شدت عفونت‌های سینوسی
  • کاهش آلرژی
  • بهبود حس بویایی
  • خواب آرام‌تر

این نکته حائز اهمیت است که برای برخی بیماران ممکن است پولیپ بینی به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای دیگر یا به دلیل بیماری‌های ژنتیک باشد؛ به عبارت دیگر، وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است باعث شود که مجبور به انجام مجدد عمل جراحی برای درمان پولیپ بینی خود شوید.

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *