v

انحراف تیغه بینی اختلالی است که در تیغه بینی به وجود آمده و راه‌های هوایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از عوارض کجی بینی، ایجاد مشکل در نفس کشیدن است؛ این موضوع می‌تواند توانایی فرد برای تنفس، خواب و یا انجام فعالیت‌های روزانه را تحت شعاع قرار دهد. اگر شما مبتلا به انحراف تیغه بینی هستید، بدین معنا است غضروفی که بینی شما را به دو قسمت تقسیم می‌کند، کج شده است. انحراف غضروف می‌تواند، در تنفس و یا تخلیه طبیعی سینوس‌ها اختلال ایجاد کند. معمولاً هنگامی‌که انحراف تیغه بینی در مسیر هوایی اخلال ایجاد می‌کند، “سپتوپلاستی” یا جراحی”انحراف تیغه بینی” توصیه می‌شود.

دکتر سرمست جراح متبحر گوش و حلق و بینی می‌باشند. شما می‌توانید از طریق جلسه مشاوره با ایشان، مشخص کنید آیا جراحی انحراف تیغه بینی برای شما مناسب می‌باشد یا نه.

مزایای جراحی انحراف تیغه بینی عبارت‌اند از:

  • بهبود تنفس – به دلیل باز شدن مسیر هوایی، عملکرد کلی تنفس تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.
  • بهتر شدن کیفیت خواب – اصلاح تیغه کج شده بینی، نه‌تنها جریان هوا را در حالت بیداری بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند خروپف را کاهش داده و کیفیت خواب را نیز بهبود بخشد.
  • عفونت کمتر سینوس – باز کردن راه‌های هوایی می‌تواند تخلیه سینوس‌هایی که قبلاً مسیرشان تنگ گشته بود را بهبود بخشد و تا حدی انسداد آن‌ها را برطرف نماید.
  • بهبود حواس – در بیمارانی که به دلیل انحراف تیغه بینی، حس بویایی و یا چشایی آن‌ها دچار اختلال شده باشد، جراحی انحراف تیغه بینی می‌تواند این دو حس را بهبود بخشد.

فهرست مطالب

سپتوپلاستی یا جراحی انحراف تیغه بینی چیست؟


جراحی تیغه بینی به‌منظور اصلاح انحراف تیغه بینی و بازتر کردن مسیرهای هوایی و یا برای برداشت غضروف برای پیوند غضروف، صورت می‌پذیرد. سپتوم (تیغه) بینی ساختاری غضروفی دارد که در قسمت میانی استخوان بینی واقع شده است. در حالت ایده‌آل، تیغه بینی به‌صورت متقارن بینی را به دو قسمت تقسیم می‌کند، به‌نحوی‌که دو مسیر هوایی برای بینی به وجود می‌آید. اما در 80٪ افراد، تیغه بینی دارای انحراف است، به این معنی که بخشی از تیغه بینی در مسیر هوایی مجرای بینی کمی کج می‌شود. یک‌سوم از این افراد، دچار علائم می‌شوند، مانند، نفس کشیدن با دهان باز هنگام خواب و ورزش، خروپف و خشکی دهان.

c1

کاندیداهای مناسب برای عمل اصلاح انحراف تیغه بینی


  • اگر مسیر جریان هوای بینی شما توسط انحراف تیغه بینی مسدود شده باشد، عمل جراحی سپتوپلاستی می‌تواند مفید باشد.
  • گاهی اوقات برای باز کردن فضای لازم برای اعمال دیگر نیازمند انجام عمل اصلاح تیغه بینی و عمل انحراف بینی هستیم، مانند عمل جراحی سینوس. ما نیاز به حالت مستقیم از تیغه بینی خم به ما اتاق را به انجام کارهای دیگر، مانند عمل جراحی سینوس است. این جراحی الزاماً شکل ظاهری بینی را تغییر نخواهد.
  • در برخی موارد ممکن است انحراف تیغه بینی با انحراف شکل ظاهری بینی نیز همراه باشد. در چنین مواردی ممکن است عمل جراحی انحراف تیغه بینی همراه با عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) ترکیب شود.

مزایای عمل جراحی اصلاح انحراف تیغه بینی


 انحراف تیغه بینی به شما آسیبی نخواهد زد، بنابراین اگر تمایل داشته باشید می‌توانید آن را به حال خود رها کنید، تنها زمانی توصیه به عمل جراحی انحراف بینی می‌شود که انحراف بینی علامت‌دار شده و برای شما زحمت ایجاد کند. شما در هر زمانی می‌توانید تصمیم خود را در خصوص عمل جراحی تغییر دهید، امضا کردن فرم رضایت‌نامه، به معنای الزام شما برای عمل نمی‌باشد. اگر شما بخواهید نظر متخصص دیگری را در خصوص عمل جراحی جویا شوید، موضوع را با متخصص خود در میان بگذارید. این موضوع اشکالی نخواهد داشت. می‌توانید از پزشک خانواده خود بخواهید، برای دریافت نظر یک متخصص دیگر شما را به پزشک دیگری معرفی نماید.

عمل جراحی چگونه انجام می‌شود؟


 عمل جراحی حدود 30 الی 45 دقیقه طول خواهد کشید. احتمالاً برای عمل تحت بی‌هوشی عمومی قرار خواهید گرفت، اگرچه در برخی از موارد می‌توان از بی‌حسی موضعی هم استفاده نمود. ازآنجاکه عمل جراحی از طریق داخل بینی انجام می‌شود، اثر زخم یا کبودی بر روی صورت شما باقی نخواهد ماند. ما یک برش در داخل بینی شما ایجاد خواهیم کرد و تیغه منحرف‌شده را از طریق برش برخی از قطعات غضروف و استخوان و انتقال تیغه در وسط بینی، صاف خواهیم نمود. سپس تیغه توسط بخیه تثبیت و پایدار می‌گردد. در موارد پیچیده ممکن است یک برش در عرض پوست بینی نیاز باشد که در این موارد ممک است با جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) ترکیب گردد.

پک و اسپلینت


  • ممکن است به‌منظور جلوگیری از خونریزی و تثبیت تیغه، در هر یک از سوراخ‌های بینی پانسمانی قرار داده بشود. این پانسمان “پک” نام دارد و بینی شما را مسدود می‌کند به‌نحوی‌که باید از طریق دهان نفس بکشید. صبح روز بعد از عمل این پک‌ها برداشته خواهند شد. پس از برداشت پک‌ها ممکن است مقداری از بینی خون بیاید، که پس از مدتی برطرف خواهد شد.
  • گاهی اوقات لازم می‌شود برای جلوگیری از بافت اسکار، تکه‌های کوچک پلاستیکی در داخل بینی قرار داده شود که به آن‌ها” اسپلینت ” می‌گویند پس از حدود یک هفته آن‌ها برداشته خواهند شد.

آیا بینی درد خواهد داشت؟


خیر. اما در برخی از مواقع قسمت جلوی بینی شما حساس خواهد شد که ممکن است برای چند هفته طول بکشد.

 پس از عمل جراحی


 ممکن است مقداری قطره یا اسپری داده شود تا علائم شما کاهش یابد. ممکن است حدود سه ماه طول بکشد تا بینی شما به‌طور کامل التیام یابد و نفس کشیدن شما به حالت عادی برگردد. از مکان‌های آلوده و پر از دود اجتناب ورزید. تعدادی بخیه در داخل بینی شما وجود خواهد داشت که به‌خودی‌خود حل شده و معمولاً بیرون انداخته می‌شوند.

  • به مدت یک هفته با فشار هوا را از طریق بینی خود به سمت بالا نکشید زیرا احتمال ایجاد خونریزی وجود دارد.
  • اگر نیازی به عطسه کردن پیدا کردید، هنگام عطسه دهان خود را باز نگه‌دارید تا از بینی خود محافظت نمایید.
  • ممکن است طی دو هفته‌ی اول یا بیشتر، خونابه‌ای از بینی شما خارج شود، این امر طبیعی است.
  • برای 10 الی ۱۴ روز پس از عمل جراحی، بینی شما مسدود خواهد بود. همانند زمانی که به‌شدت سرماخورده‌اید.

 چه مدت نیاز به مرخصی خواهم داشت؟


  انتظار می‌رود روز پس از جراحی قادر باشید به خانه برگردید. در برخی از موارد شما می‌توانید همان روز عمل مرخص شوید. شما نیاز دارید حداقل یک هفته در منزل به استراحت بپردازید. اگر کار شما شامل فعالیت‌های سنگین یا حمل کالا است، شما باید دو هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. نباید یک ماه پس از عمل، ورزش انجام دهید، زیرا که احتمال ضربه به بینی شما وجود خواهد داشت. اگر نیاز است، برای مدت‌زمان بستری در بیمارستان و یا استراحت در منزل، گواهی پزشکی لازم را از پزشک خود دریافت نمایید.

عوارض احتمالی


 عمل جراحی اصلاح انحراف بینی، عملی بی‌خطر است، اما امکان بروز برخی از عوارض احتمالی وجود دارد. گاهی اوقات پس از عمل جراحی، احتمال خونریزی بینی وجود خواهد داشت که ممکن است برای رفع آن نیاز به استفاده از پانسمان و یا پک‌های بینی باشد. ممکن است خونریزی ۶ الی ۸ ساعت بعد از جراحی یا تا ۵ الی ۱۰ روز پس از عمل حادث شود. در موارد نادر ممکن است نیاز باشد فرد به اتاق عمل برده شود و تحت بیهوشی عمومی خونریزی قطع گردد. در موارد نادر پس از جراحی احتمال بروز عفونت وجود دارد. اگر عفونت ایجاد شود ممکن است مشکلات جدی برای بیمار به وجود آورد. درصورتی‌که بینی شما به‌صورت فزاینده‌ای مکرر مسدود شود و یا دردان شدت بگرید باید به پزشک خود مراجعه نمایید. به‌ندرت ممکن است در اثر عمل جراحی، حفره‌ای در تیغه بینی ایجاد شود که در پی آن دو طرف بینی به یکدیگر راه خواهند داشت. این امر ممکن است باعث شود هنگام تنفس صدای سوت مانندی شنیده شود یا ممکن است در اثر خونریزی و یا دلمه شدن خون، بینی مسدود گردد. در اغلب موارد این حفره مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد. اگر لازم باشد ممکن است برای اصلاح حفره به وجود آمده، عمل جراحی دیگری نیز صورت بپذیرد.

خیلی به‌ندرت ممکن است شکل بینی کمی تغییر کند، ممکن است شیب پل بینی به مقدار جزئی تغییر یابد. اکثر افراد متوجه این تغییر نخواهند شد، اما اگر از تغییر شکل به وجود آمده ناراضی باشید، می‌تواند با کمک جراحی اصلاح گردد. خیلی به‌ندرت، ممکن است دندان‌ها بی‌حس شوند که باگذشت زمان این حالت برطرف می‌گردد.

  آیا درمان جایگزینی وجود دارد؟


 فقط عمل جراحی می‌تواند انحراف تیغه بینی را اصلاح کند، بااین‌حال برای باز کردن مسیر بینی می‌توان از قطره‌ها و یا اسپری استفاده نمود. اگر تغییر شکل تیغه بینی علت انسداد بینی شما باشد تنها راه اصلاح تیغه بینی جراحی می‌باشد.

 

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *