0f18514092300971a1d9467fe5706101_XL

عمل بینی یا رینوپلاستی می‌تواند به ساده‌تر شدن فرآیند تنفس بدن یا ایجاد ظاهر و احساس بهتر برای بینی فرد کمک موثر نماید. در حقیقت، افراد مختلف ممکن است به دلایل گوناگون از این عمل جراحی استفاده کنند. علاوه بر این تمام افرادی که این عمل جراحی را انجام داده‌اند، به دنبال ریکاوری سریع، بدون مشاهده عوارض جانبی پس از درمان هستند.

قبل از عمل جراحی، دکتر سرمست توصیه‌های لازم را درباره اقدامات پس از عمل جراحی در اختیار بیماران خود قرار می‌دهد که این توصیه‌ها شامل مواردی است که به بیمار در مراقبت از بینی کمک کرده و به درک بهتر بیمار از شرایط ریکاوری کمک موثر می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و گرفتن وقت ملاقات می‌توانید هم اکنون با ما تماس بگیرید.

فهرست مطالب

پس از عمل جراحی رینوپلاستی


بعد از جراحی بینی بیمار با استفاده از باندهای نرم مخصوص بینی بسته می‌شود و این باندها در صبح روز پس از عمل جراحی از بینی بیمار خارج می‌گردند.

بستن بینی با باندهای مخصوص باعث می‌شوند تنفس از طریق بینی دشوار شود و به همین خاطر لازم است در طول مدت استفاده از این باندها بیمار از طریق دهان تنفس نماید. به این ترتیب ممکن است دهان بیمار در نتیجه تنفس کردن بسیار خشک شود. برای رفع این مشکل لازم است بیمار تا حد ممکن آب بنوشد تا دهان وی مرطوب باقی بماند. در این زمان به همراه نوشیدن آب بیمار می‌تواند از دستگاه‌های بخار ساز (سرد یا گرم) نیز به منظور مرطوب نگه داشتن محیط استفاده کند.

پس از عمل جراحی ممکن است از یک گاز استریل کوچک که با نوار بر روی صورت ثابت می‌شود در زیر ناحیه بینی استفاده شود. عوض کردن این گاز استریل در طول 24 ساعت اول پس از عمل جراحی ممکن است لازم و ضروری باشد. به این ترتیب عوض کردن گاز استریل در فواصل زمانی 15 دقیقه‌ای برای ساعت‌های اولیه پس از عمل جراحی می‌تواند کاملاً عادی باشد. در صورتی که متوجه شدید این گاز استریل هر 5 دقیقه بطور کامل به خون آغشته می‌شود، حتماً با جراح خود تماس گرفته و شرایط را برای وی توضیح دهید.

قالب بینی می‌بایست برای یک هفته پس از عمل جراحی بر روی صورت شما باقی بماند. این قالب می‌بایست خشک نگه داشته شود زیرا در غیر اینصورت امکان شل شدن آن وجود خواهد داشت. در صورتی که متوجه شدید قالب شما شل شده یا از محل صحیح آن جا به جا شده است، بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته و موضوع را با او در میان گذارید.

فعالیت‌های لازم پس از عمل جراحی بینی

سر خود را به صورت عمودی در حالت خواب نگه دارید یا از دو تا سه بالش در زیر سر خود استفاده کنید. هنگام عطسه کردن دهان خود را باز نگه دارید و مایع بینی خود را برای مدت هفت روز پس از عمل جراحی بینی بیرون ندهید. به هیچ عنوان خم نشوید، اجسام سنگین را بلند نکنید یا به خود فشار وارد ننمایید. اگر کودک کم سن در خانه دارید، در حالتی که بر روی زانوهای خود روی زمین قرار دارید او را بغل کنید یا بر روی زمین بنشینید و در حالت نشسته کودک خود را بغل نمایید. علاوه بر این در هنگام حمام کردن مطمئن شوید قالب بینی شما خشک باقی می‌ماند.

رژیم غذایی پس از عمل جراحی بینی

پس از عمل جراحی بینی لازم است از رژیم غذایی شامل مایعات و غذاهای نرم استفاده شود. بلافاصله پس از عمل جراحی در صورتی که با بی‌حسی موقت در ناحیه دهان خود روبرو هستید، از مصرف مایعات یا غذاهای بسیار گرم خودداری نمایید.

کمپرس سرد

در روز عمل جراحی و بعد از ظهر آن، کمپرس آب سرد را می‌توان به صورت مداوم بر روی چشم‌ها قرار داد تا به این ترتیب ورم ایجاد شده در این ناحیه حداقل شده و کبودی تا حد ممکن کنترل شود. به هر حال پس از عمل جراحی مقداری ورم و کبودی در ناحیه صورت ایجاد می‌شود اما بخش عمده‌ای از آن با گذشت چند روز از عمل جراحی از بین خواهد رفت. پس از عمل بیمار می‌تواند از فن‌های متعدد برای کمپرس یخ به صورت موثر استفاده کند. در بین این روش‌ها پر کردن یک کیسه از یخ و کمپرس سرد می‌توانند از روش‌های مناسب‌تر در این رابطه باشند. به این ترتیب به افراد بیمار توصیه می‌شود برای مدت 24 تا 48 ساعت پس از عمل جراحی از کمپرس یخ استفاده کنند تا به این ترتیب ناراحتی آنها پس از عمل کاهش یابد.

تنفس کردن پس از عمل جراحی بینی

در اکثر موارد افراد بیمار در طول هفته اول پس از عمل جراحی بینی با مقداری ورم داخل بینی خود مواجه می‌شوند و این شرایط می‌تواند مسیر تنفسی بیمار را مسدود نماید. به این ترتیب به افراد بیمار توصیه می‌شود از دستکاری ناحیه داخلی بینی خود به منظور باز کردن آن به شدت خودداری کنند، مایع بینی خود را بیرون ندهند و از قطره‌های باز کننده بینی (مثل داروهای آفرین) استفاده ننمایند.

درد پس از عمل جراحی بینی

درد بیمار پس از عمل جراحی بینی فقط به دو تا سه ساعت پس از جراحی محدود می‌شود. در اکثر مواقع این درد به صورت سر درد در افراد مشاهده می‌شود. افراد بیمار برای رفع این مشکل می‌توانند از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک خود استفاده کنند و بهتر است قبل از عمل جراحی این داروها را تهیه کرده باشند. معمولاً بهتر است مصرف داروهای مسکن به همراه شیر انجام شود تا در نتیجه مصرف این داروها به معده آسیب وارد نشود. در روز اول پس از عمل جراحی معمولاً برای اکثر بیماران از داروی مسکن تیلنول نیز به همراه سایر داروها استفاده می‌شود.

داروهای تجویز شده برای بیمار پس از عمل جراحی بینی

اکثر بیماران از فشار ایجاد شده به خاطر ورم و گرفتگی بینی، بیشتر از درد ناشی از عمل جراحی شکایت می‌کنند. برای بر طرف شدن درد، بیمار می‌تواند داروهای مسکن خود را طبق نسخه پزشک مصرف کند. همچنین لازم است مصرف داروهای آنتی بیوتیک از زمان رسیدن بیمار به خانه پس از عمل جراحی بینی شروع شود. به هر حال توجه داشته باشید که در طول عمل جراحی نیز این داروها از طریق رگ به بدن بیمار وارد می‌شوند. مصرف داروهای آنتی بیوتیک خود را طبق توصیه پزشک تا تمام شدن آنها ادامه دهید. علاوه بر این لازم است از زمان رسیدن به خانه مصرف داروهای تجویز شده برای کاهش التهاب و ورم را بطور منظم شروع نمایید.

از بعد از ظهر روزی که باندهای مخصوص از بینی شما خارج می‌شود، دو بار در روز از پماد مخصوص (هر روز صبح و بعد از ظهر) در داخل هر یک از سوراخ‌های بینی استفاده کنید. فقط قسمت پنبه‌ای گوش پاک کن را به بینی خود وارد کنید. قبل از استفاده پماد لازم است هر روز صبح و بعد از ظهر برای شستشوی بینی از اسپری آب نمک استفاده نمایید.

داروهای مورد استفاده پس از عمل جراحی بینی

  • آنتی بیوتیک
  • مسکن درد
  • اسپری آب نمک بینی
  • پماد آنتی بیوتیک
  • هیدروژن پراکسید

مراقبت‌های لازم پس از عمل جراحی بینی


بلافاصله پس از عمل جراحی بینی

  1. شما باید دارای با تجویز پزشک از بیمارستان مرخص شوید.
  2. در این زمان ممکن است نوارهای کوچک مخصوص در داخل حفره‌های بینی شما قرار داشته باشد. این نوارها هر گونه خون ریزی ایجاد شده پس از جراحی را کنترل می‌کنند اما بطور همزمان مانعی برای تنفس کردن شما از راه بینی هستند.
  3. جلسه ملاقات خود با پزشک در مطب را همیشه در صبح روز پس از عمل جراحی با وی هماهنگ و قطعی نمایید.

24 ساعت اول پس از عمل جراحی بینی

  1. مراقبت از زخم: بخیه‌ها را با گوش پاک کن آغشته به آب نمک تمیز کنید و پس از این کار از پماد آنتی بیوتیک دو بار در روز بر روی زخم‌ها استفاده نمایید.
  2. فعالیت: در حالتی که سر شما رو به بالا قرار گرفته بخوابید یا از دو تا سه بالش در زیر سر خود استفاده کنید. برای 3 هفته مراقبت های بعد از جراحی بینی را انجام داده و توجه نمایید ، بیمار اجازه انجام فعالیت‌های شدید، ایروبیک، یوگا، و بلند کردن اجسام سنگین را نخواهد داشت.
  3. حمام کردن تا چهار روز پس از عمل جراحی در شرایطی که زخم‌های بیمار مرطوب نشوند، برای بیمار بلامانع می‌باشد.
  4. لازم است در این زمان از رژیم غذایی حاوی مایعات و غذاهای نرم برای بیمار استفاده شود.
  5. در طول 48 ساعت اول پس از عمل جراحی می‌بایست از کمپرس سرد بطور مداوم بر روی پیشانی بیمار استفاده شود تا به این ترتیب ورم بیمار حداقل شده و کبودی کنترل شود (کمپرس سرد می‌بایست برای 30 دقیقه بر روی صورت بیمار قرار گرفته و پس از آن 15 دقیقه به بدن استراحت داده شود).
  6. مصرف دارو: از داروهای مسکن طبق نسخه پزشک در مواقع لازم استفاده نمایید.
  7. مصرف دارو: مصرف داروهای آنتی بیوتیک از زمان رسیدن بیمار به خانه می‌بایست شروع شود.
  8. مصرف دارو: مصرف اسپری آب نمک بینی می‌بایست 1 روز پس از عمل جراحی شروع شود.

یک هفته پس از عمل جراحی بینی

  1. آرایش کردن را می‌توان 1 هفته پس از عمل جراحی برای پنهان کردن هر گونه کبودی یا قرمزی ایجاد شده انجام داد.
  2. حرکت‌های عادی بینی را می‌توان طبق دستور العمل پزشک با گذشت سه هفته از عمل جراحی شروع کرد.
  3. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت سه هفته پس از عمل جراحی خودداری کنید و از کرم ضد آفتاب در هنگام خروج از خانه استفاده نمایید.
  4. گاهی اوقات پس از عمل جراحی نوک بینی و دندان‌های جلو در دهان بی حس می‌شوند. این شرایط با گذشت چند هفته تا چند ماه از عمل جراحی از بین می‌روند.
  5. ورم، کبودی و آشفتگی‌های خواب از علائم بسیار عادی پس از عمل جراحی بینی هستند و با پیشرفت فرآیند بهبود بیمار به تدریج کاهش پیدا می‌کنند.
  6. گاهی اوقات ورم ایجاد شده بر روی صورت می‌تواند باعث ایجاد عدم تقارن در سمت راست یا چپ بینی شود. به هر حال نیازی به نگرانی درباره این شرایط نیست. با از بین رفتن ورم، بینی شما حالت متقارن خود را باز خواهد یافت. لطفاً صبر داشته باشید.

پس از گذشت هفته اول از عمل جراحی

پس از اینکه قالب روی بینی برداشته شد، شما می‌توانید وضعیت جدید بینی خود را مشاهده نمایید. در این شرایط بینی شما کاملاً ورم کرده است، اما در اکثر موارد، حتی در شرایط ورم کرده نیز بهبود ظاهری آن قابل تشخیص می‌باشد. به هر حال انطباق پوست و بافت نرم آن با چارچوب جدید و مراقبت بعد از عمل بینی به زمان نیاز دارد. در طول جلسات ملاقات پس از عمل جراحی، دکتر سرمست ممکن است از داروهای مخصوص برای کمک به ایجاد ظاهر دلخواه بر روی بینی شما استفاده کند. همچنین برای کاهش ورم، دکتر به شما نحوه چسب زدن بینی را آموزش خواهد داد.

نتایج نهایی پس از عمل جراحی را پس از گذشت یک سال کامل می‌توان مشاهده کرد. پس از سه ماه، تغییرات بهتر مشاهده می‌شوند، ولی به هیچ عنوان کامل نیستند. هنگامی که درباره این عمل جراحی به شما توضیح داده می‌شود، ممکن است بیان کنید یک سال مدت طولانی برای دستیابی به نتایج نهایی درمان می‌باشد. به هر حال، دکتر سرمست و همکاران وی به شما می‌گویند که در صورت تمایل به استفاده از این روش درمانی می‌بایست صبر داشته باشید و توصیه‌ها و مراقبت بعد از عمل بینی را به دقت رعایت کنید تا در نهایت بتوانید از نتایج نهایی این درمان بهره‌مند شده و لذت ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *