فهرست مطالب

جراحی خط اخم بین دو ابرو

جراحی خط اخم بین دو ابرو

حركت مکرر عضله بین دو ابرو، که با هر بار اخم كردن يا نگاه زيرچشمي جمع می‌شود، عامل ايجاد خط اخم است. چنانچه احساس می‌کنید که خط اخم موجب شده كه ظاهر شما همواره نگران يا غمگين به نظر برسد، درمان و رفع خط اخم ممكن است يك راه‌حل مناسب براي شما باشد.

بسته به موقعيت بيمار و پيچيدگي مشكل موجود، تعدادی از روش‌های درماني مختلف برای رفع خط اخم و پیشانی وجود دارد. دکتر سرمست معتقد است كه اگر شما در فكر رفع خط اخم بوده ولي هنوز از بهترين روش آگاهي نداريد، مؤثرترین راه برای آگاهي مشاوره با يك متخصص است.
وي اضافه می‌کند که: “حجم بالايي از اطلاعات وجود دارد، و ما مطمئن هستیم که شما تمام جزئیات مهم را درك خواهيد كرد. هدف ما آموزش شما در مورد گزینه‌های جوان‌سازی است. ما آگاه هستيم که یک بیمار تحصیل‌کرده بهترين گزینه‌ها را انتخاب خواهد كرد و به بهترين نتايج دست خواهد يافت. درنهایت درمان‌های مؤثر رفع چین‌وچروک به يك متخصص باتجربه در مراقبت از پوست نياز دارد، زيرا هرگونه اشتباه در انتخاب دوز مناسب تزریق و یا روش‌های جراحي ممکن است به شرایط پیچیده‌تر منجر شود. ”
شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا تعيين وقت مشاوره با شماره‌های زیر با مطب دكتر سرمست تماس حاصل فرماييد:

02122793025

02122793042

02144763110

02144763112

02144763113

علل ايجاد خط اخم


عوامل ايجاد خط اخم عبارت‌اند از:

  1.  پیری: با آغاز روند پيري، پوست صورت به‌تدریج نازك شده و رطوبت طبيعي و خاصيت ارتجاعي خود را از دست می‌دهد و در طول زمان علائم اخم قابل‌مشاهده می‌گردد.
  2.  سیگار کشیدن
  3.  قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض خورشید
  4.  استرس، اضطراب، تنش و كار زياد.

کاندیدها


درمان چروك و خط پيشاني ممکن است در بزرگ‌سالان برخوردار از سلامت كلي در هر سني انجام شود، هرچند اين درمان به‌طور رايج بر روي افرادي انجام می‌گیرد كه در دهه 30 زندگي خود به سر می‌برند و به‌تدریج نشانه‌هایی از پيري را در صورت خود مشاهده می‌کنند. متقاضیان استفاده از روش‌های تهاجمی‌تر مانند حذف عضله

چين‌‌دهنده (عضله عامل ایجاد چین) و یا ليفتينگ معمولاً دو نوع از بیماران هستند:

  •  بیمارانی که خواستار رفع دائم‌تر چروک‌های بين ابروها و چروک پیشانی هستند.
  •  بیمارانی که داراي عضلات بسیار قوی بوده و به بوتاکس واكنش خوبي نشان نداده و يا به تزريق ژ‍ل بيشتري نياز دارند.

درمان


از آنجایی‌که خط اخم به‌واسطه حركت عضله ايجاد می‌شود،  تقبل هزینه بوتاکس پیشانی و استفاده از یک شل كننده عضلاني مانند بوتاکس و یا ژل‌های پوستی از راه‌های مؤثر براي به حداقل رساندن ظاهر چین‌وچروک‌ها است. در مورد خطوط بسیار عمیق که حتي در زمان استراحت پيشاني شما همچنان قابل‌مشاهده هستند،‌ يك روش ليفتينگ و یا یک عمل جراحی ساده براي كاهش خطوط مناسب است. در اینجا ما به معرفي برخی از روش‌های موجود برای از بین بردن خط اخم و چروک های صورت در مطب دکتر سرمست می‌پردازیم.

بوتاکس

رایج‌ترین درمان تزريق بوتاکس است. اين روش از طريق صاف کردن چین‌وچروک‌های موجود و پيشگيري از حركات مكرر عضله‌ی عامل ايجاد اين خطوط، به كاهش قابل‌توجه چین‌وچروک پیشانی و خط اخم می‌پردازد. اثرات درمان خط اخم با تزریق بوتاکس معمولاً بین 3 تا 6 ماه دوام دارد.

بوتاکس در سنین بالا

درمان می‌تواند در مطب پزشك ما در کمتر از یک ساعت انجام شود. یک سوزن نازک براي تزريق مستقيم شل کننده عضلانی به داخل عضله بین ابرو استفاده می‌شود و تزريق تنها چند دقيقه طول می‌کشد. پس از دریافت درمان خط اخم و رفع چین و چروک پیشانی، بیماران می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر گرفته و نيازي به گذراندن دوره بهبودي نمی‌باشد.

SSD

‍ژل‌هاي پوستی

درمان ديگر خط اخم استفاده از ژل‌هایی مانند اسید‌ هیالورونیک، کلاژن و کلسیم هيدروكسيلاپاتيت است. استفاده از ژل به‌منظور بالا كشيدن و پر كردن خط اخم و محافظت از خط زیرین، خطوط را محوتر ساخته و نتیجه فوری خواهد بود. درمان خط اخم با استفاده از ژل پوستي موجب می‌شود كه بيماران ريلكس‌تر، جوان‌تر و سرحال‌تر به نظر برسند.

تزریق ژل پوستی

پزشك صورت را ارزیابی كرده و در مورد بهترين دوز تزريق تصمیم‌گیری می‌کند. صورت با استفاده از الكل تميز خواهد شد. بی‌حسی موضعی ممکن است به ناحيه خط اخم تزریق شود. پزشك با استفاده از یک سوزن بسیار نازك تزریق را انجام خواهد داد. سپس با استفاده از گاز پانسمان فشار به ناحیه تزریق اعمال خواهد شد. تزریق‌های متعدد اغلب در این ناحيه موردنیاز است. اين روش برای چند سال نياز به تكرار ندارد.

عکس قبل و بعد تزریق ژل پوستی

لایه‌برداری ليزر پوست

لایه‌برداری لیزر به تکنیک‌های مختلفي اشاره دارد كه در آن لایه‌های فوقاني اپیدرم برداشته می‌شوند. لایه‌برداری و درمان چین و چروک با لیزر حتي ممکن است موجب رفع پيگمنتاسيون (رنگدانه‌های پوست) و بهبود بافت پوست شود. اين روش قادر به بهبود خطوط ریز و شیارهای ثابت است، اما هیچ تأثیری بر روي خطوط متحرک ندارد. رفع قرمزي لایه‌برداری ليزر يا لایه‌برداری ليزر تركيبي به‌طورمعمول به 7-5 روز زمان نياز دارد.

لایه برداری پوست با لیزر

بالا كشيدن پیشانی

عمل بالا كشيدن به‌صورت سرپایی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. متخصص شما در ابتدا چندين برش كوچك را پشت خط رویش مو ايجاد می‌کند. از طریق این برش‌ها یک آندوسکوپ به‌منظور آزاد كردن غشاء متصل به پوست پيشاني در زیرپوست پیشانی كار گذاشته می‌شود. پس از آزاد شدن اين غشاء، امكان بالا كشيدن و تعديل پيشاني وجود خواهد داشت. بخش‌هایی از عضلات مسئول ايجاد چین‌وچروک‌های نامطلوب، نيز حذف می‌شوند.

حذف عضله چین‌دهنده

برای افرادي كه شانس تزريق زودهنگام براي شل كردن عضلات را نداشته‌اند، قرار گرفتن در معرض عمل جراحي براي بهبود ظاهر خطوط كاري بس ساده است. حذف عضله چین‌دهنده یک روش جراحی است که درواقع بخشی از عضله را برداشته و آن را ضعيف و بی‌اثرتر می‌سازد. این روش موجب رفع دائم خط اخم می‌شود.
با دریافت بیهوشی، شما در طول عمل جراحی خواب خواهيد بود. این روش با ايجاد يك برش در امتداد چین پلک فوقانی شروع می‌شود. از طریق این برش، دکتر سرمست کالبدشکافی را به سمت ناحيه عضله چين دهنده، در زير ناحيه داخلی ابروها انجام می‌دهد. عضله مشخص‌شده و با دقت و به‌تدریج حذف می‌شود. هنگامی‌که متخصص مقدار کافی از عضله را حذف كرد، به سراغ طرف ديگر می‌رود. سپس برش‌ها با دقت بخيه شده و فرآيند تكميل خواهد شد.

خطرات احتمالی


به دنبال هر یک از روش‌های غیر جراحی ذکرشده در اينجا ممکن است اندكي قرمزی و تورم ایجاد شود. در صورت نياز به تزریقات متعدد، گاهی اوقات ظاهري خراشيده در پيشاني ايجاد می‌شود. اما بخش زيادي از این خراش‌ها 3-2 روز پس از تزريق برطرف خواهد شد.
برای روش‌های تهاجمی‌تر، پرسنل پزشکی ما شما را به بخش ريكاوري منتقل خواهند كرد، که در آن پرستاران ما تا رفع كامل بيهوشي شما را تحت نظر قرار می‌دهند. مدت‌زمان گذراندن در بخش ريكاوري حدود يك ساعت پيش از ترخيص شما خواهد بود. در خانه، شما باید استراحت كرده و از انجام فعالیت‌های سنگين خودداري كنيد. ازآنجایی‌که جراحي در اطراف چشمان شما انجام‌گرفته است، از مطالعه یا تماشای تلویزیون بلافاصله پس از عمل اجتناب كنيد. پس از 2-1 روز شما به‌احتمال‌زیاد توان كافي براي بازگشت به كار را خواهيد داشت.

هزینه‌ها


هزینه درمان‌های رفع چین‌وچروک به ميزان شل‌کننده عضلانی موردنیاز و یا تعداد جلسات بستگي دارد. ازآنجایی‌که این درمان‌ها از عمل‌های جوان‌سازی محسوب می‌شوند، تحت پوشش بيمه قرار نمی‌گیرند. بااین‌حال؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های درمان خط اخم و روش‌های پرداخت، یک قرار مشاوره با مطب دکتر سرمست تنظيم كنيد.

پیشگیری


  1.  پوست بین دو ابروي خود را مرطوب نگه‌دارید.
  2.  از عینک آفتابی استفاده كنيد! عینک آفتابی نه‌تنها چشمان شما را محافظت می‌کند، بلكه به‌طور چشمگیری به استراحت ناحيه بين دو ابرو كمك می‌کند.
  3.  پوست و عضلات بین دو ابرو را از طريق ماساژ استراحت دهید.

سوالات متداول در مورد جراحی خط اخم بین دو ابرو

خط اخم می تواند ارثی باشد؟

چین و چروك ها مخصوصا خط اخم ژنتیكی نیست و به شخصیت فرد و حركت بیش از حد عضلات ارتباط دارد. یك مساله عمل و عكس العمل است كه مختص به خود فرد است.

ورزش صورت تاثیری بر خط اخم ندارد؟

ورزش صورت از بروز خط اخم پیشگیری نمی كند و راه درمان آن هم نیست زیرا خط اخم به دنبال انقباض های مكرر عضلات صورت بروز می كند. اگر فردی بگوید به دنبال ورزش صورت و ماساژ نه تنها خط اخم او برطرف نشده بلكه بدتر هم شده است، راست می گوید زیرا ورزش، عضلات را قوی تر می كند و احتمال اینكه چین و چروك ها عمیق تر شوند، وجود دارد. برای پیشگیری یا از بین بردن خط اخم بین دو ابرو باید از حركت های بی دلیل عضلات در صورت پرهیز كرد و تنها راه آن تزریق بوتاكس و كم تحرك كردن عضله هاست.

جای زخم بعد از لیفت پیشانی تا چه اندازه است؟

در بیشتر موارد ، تکنیک های پیشرفته جراحی امکان انجام عمل لیفت پیشانی را با تنها برش های ریز و تقریباً نامرئی پنهان در خط مو ممکن می سازند. این رویکرد باعث می شود تا فقط با استفاده از یک لوله نازک مجهز به دوربین و ابزار مخصوص ، از زخم های ناخوشایند جلوگیری شود و باعث کاهش چشمگیر زمان بهبودی شود. حتی اگر عمل جراحی به روش سنتی تکمیل شود ، جراحان پلاستیک باتجربه و معتبر ما می توانند از تکنیک های مختلفی استفاده کنند تا جای زخم به حداقل برسد. هر بیمار منحصر به فرد است و هر چهره در سنین مختلف متفاوت است و ما تجربه و نوآوری را برای کمک به هر بیمار در رسیدن به اهداف زیبایی شناسی فردی خود ترکیب می کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *