cosmetic-chin-surgery-1024x683

تعادل ظاهر صورت تا حدودی به شکل و اندازه چانه نسبت به بینی بستگی دارد، که بنابراین، می‌توان با کوچک کردن چانه (منتوپلاستی) یا بزرگ کردن آن (ژنیوپلاستی) از طریق جراحی زیبایی چانه، ظاهر صورت را متعادل‌تر ساخت.

یکی از تحقیقات اخیر در زمینه استخوان‌های صورت نشان داده که با بالا رفتن سن استخوان‌های صورت افراد تغییر جهت داده، کوچک یا بزرگ می‌شوند، که به دلیل ارتباط این تغییرات با افزایش سن، اکثر بیماران جراحی فک و چانه را بزرگسالان تشکیل می‌دهند.

دکتر سرمست با استفاده از پروتز چانه و سایر تکنیک‌های جراحی چانه، چهره‌تان را متناسب و متعادل ساخته و به اجزاء چهره شما تقارن می‌بخشد. درمان شما می‌تواند به تنهایی یا به همراه سایر اعمال فرم‌دهی صورت مانند لیفت صورت، لیفت گردن ، جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)  یا سایر اعمال جراحی دیگر انجام شود. شما می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره با مطب دکتر سرمست
۰۲۱۲۲۷۹۳۰۲۵

۰۲۱۲۲۷۹۳۰۴۲

تماس بگیرید.

فهرست مطالب

جلسه مشاوره


در طول جلسه مشاوره، دکتر سرمست نسبت اجزاء صورت شما را بررسی کرده، و در صورت نیاز، کاشت پروتز یا هر تکنیک درمانی دیگری که برای چانه‌تان مناسب باشد را توصیه خواهد کرد.  در اینجا نیز مانند هر جراحی زیبایی دیگری، بیمار می‌بایست مشکل و تغییرات مورد نظر خود را به طور دقیق مطرح کند تا اطمینان حاصل شود که بین بیمار و جراح درک متقابل و شفافی در خصوص نتایج مورد نظر وجود دارد. زیرا تنها در این صورت است که دکتر سرمست قادر خواهد بود، آنچه با جراحی چانه قابل انجام هست و نیست را مشخص کرده و به بیمار توضیح دهد. اگر دکتر سرمست مطمئن شود که شما کاندیدای خوبی برای منتوپلاستی یا ژنیوپلاستی هستید و شما نیز احساس کنید که نتایج مورد انتظار ایشان با خواسته‌هایتان هماهنگ است، در این صورت می‌توانید با رعایت دستورالعمل‌هایی که پزشک به شما خواهد داد خود را برای جراحی آماده کنید.

جراحی زیبایی چانه


جراحی زیبایی چانه معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود (یعنی بیمار بیدار بوده و تنها تحت آرام‌بخشی و بی‌حسی موضعی قرار دارد). برای موارد پیچیده‌تر از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. عموماً، بیماران ظرف چند ساعت بعد از عمل مرخص می‌شوند. بسته به گستردگی هر مورد، معمولاً جراحی زیبایی چانه یک ساعت یا کمتر طول می‌کشد.

منتوپلاستی: کوچک کردن چانه

عمل زیبایی چانه با روش منتوپلاستی، پزشک در هر یک از دو محل زیر که امکان داشته باشد، یک برش ایجاد می‌کند:

  • داخل دهان بین لثه و لب پایین
  • در جایی از زیر چانه که دیده نشود

سپس، پزشک با استفاده از یک وسیله الکتریکی استخوان چانه را کوچک کرده و به آن فرم می‌دهد تا ظاهر چانه طبیعی‌تر شود.

ژنیوپلاستی: بزرگ کردن چانه

عمل بزرگ کردن چانه را می‌توان با استفاده از یک پروتز چانه که باعث جلو آمدن و برجسته شدن چانه می‌شود، یا با جلو آوردن خود استخوان چانه از طریق جراحی انجام داد. پزشک، بسته به مقدار برجستگی مورد نیاز برای اصلاح، تصمیم خواهد گرفت که از یک پروتز چانه سیلیکونی استفاده کند یا خود استخوان چانه را جلو بیاورد.

اگر پروتز چانه را انتخاب کنید برش در داخل دهان، بین لثه و لب پایین، ایجاد می‌شود. پروتز در شکافی با اندازه متناسب خود قرار می‌گیرد. برای دستیابی به بهترین نتیجه از سایزر[1](نوعی پروتز اندازه‌گیری که می‌توان آن را تا هر سایزی که بخواهیم باد کرد) استفاده می‌شود؛ سپس پروتز اصلی با دقت در جایش قرار گرفته و شکاف‌ها بسته می‌شوند.

اگر جلو کشیدن استخوان چانه را انتخاب کنید، جراح در داخل دهان، بین لثه و لب پایین، یک برش ایجاد کرده و لبه استخوان چانه را جدا می‌کند. سپس نوک استخوان چانه جدا شده را جلو کشیده و با سیم یا پیچ و تسمه‌های فلزی مخصوص استخوان آن را در جای جدیدش محکم می‌کند. در پایان، جراح برش را بخیه زده و روی ناحیه چانه نوار چسب می‌زند.

جراحی غبغب

در عمل جراحی غبغب،غیغب یا همان پوست اضافی زیر چانه که با انباشته شدن چربی اضافی شل شده است برداشته می‌شود.

در عمل جراحی غبغب، که به آن لیپوساکشن چانه نیز گفته می‌شود، چربی اضافی از چانه خارج می‌شود. این یک عمل سریع است که می‌توان آن را به صورت سرپایی هم انجام داد. بعد از جراحی، بیمار صاحب چهره‌ای جدید با فکی برجسته‌تر و چانه‌ای عاری از چربی و پوست اضافی خواهد شد.

ژنیوپلاستی لغزشی

ژنیوپلاستی لغزشی برای اصلاح ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های چانه و همچنین برای بزرگ کردن چانه انجام می‌شود. در این نوع جراحی، جراح استخوان چانه را بریده و جابجا می‌کند. این نوع جراحی به صورت سرپایی نیز قابل انجام است، که بنابراین بیمار می‌تواند همان روز جراحی مرخص شود. به علاوه در اینجا نیز، مانند کوچک و بزرگ کردن چانه، زمان بهبودی از عمل بسیار کوتاه است.

بهبودی


از آنجا که این یک عمل کم تهاجمی است، بعد از عمل اسکار یا اصلاً تشکیل نشده یا در صورت تشکیل شدن بسیار ناچیز است و بیمار به سرعت بهبود می‌یابد.

بعد از جراحی چانه


همچنین در ناحیه درمان شده دچار ورم قابل توجهی خواهید شد که طی چند هفته رفع خواهد شد. برای جلوگیری از عوارض عمل، از دستورالعمل‌هایی که پزشک برای بعد از عمل می‌دهد پیروی کنید. به علاوه، کمی هم درد خواهید داشت که با مصرف مسکن‌های خوراکی رفع می‌شود. عموماً، بیماران ظرف یک هفته می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند.

عوارض و ریسک‌های جراحی زیبایی چانه


عوارض ناشی از اعمال جراحی منتوپلاستی و ژنیوپلاستی به ندرت اتفاق می‌افتند. با این حال، برخی بیماران در ناحیه چانه یا لب دچار عفونت می‌شوند، که معمولاً با مصرف آنتی‌بیوتیک رفع می‌شود. همچنین، به مرور زمان استخوان چانه کمی تحلیل می‌رود؛ البته، این وضعیت معمولاً باعث هیچگونه مشکل پزشکی، ناراحتی یا تغییری در ظاهر چانه نمی‌شود.

در عمل ژنیوپلاستی، سیم‌ها یا تسمه‌ها، در صورت ایجاد ناراحتی برداشته می‌شوند. به علاوه ممکن است بیماران در ناحیه چانه و لب دچار بی‌حسی شوند، که البته این مورد موقتی است. لازم به ذکر است که خطرات جراحی زیبایی چانه به ندرت رخ می‌دهند.

جراحی زیبایی چانه می‌تواند تعادل را بین اجزاء صورت برقرار کرده و نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

گزینه‌ها و ترکیب آن‌ها


گاهی اوقات جراحی زیبایی چانه همراه با درمان‌های دیگر انجام می‌شود. برای مثال، از لیپوساکشن برای درمان غبغب یا برداشتن چربی اضافی موجود در ناحیه چانه و خط گردن[2] استفاده می‌شود. گاهی اوقات پزشک جراحی چانه را به عنوان مکملی برای جراحی زیبایی بینی توصیه می‌کند، زیرا معمولاً کوچک بودن چانه بینی را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. همچنین، جراحی چانه به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی ترکیبی برای بیماران لیفت صورت  نیز توصیه می‌شود.

هزینه


به طور متوسط هزینه جراحی چانه شامل هزینه ‌بی‌هوشی و اتاق عمل است. به طور کلی هزینه جراحی چانه به روش و مورد خاص شما بستگی دارد.

[1] – Sizers

[2] – neckline

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

2 دیدگاه

  • میخواستم بدونم آیا میتونم بافت نرم چونه ام رو بردارم یا نه؟؟
    استخوان چونه ام خیلی عقبه ولی ی بافت گوشتی گنده روش دارم آیا میتونم بردارم یا نه؟؟

    • با سلام و درود
      عمل جراحی منتوپلاستی عموماً شامل ترکیبی از کاهش استخوان چانه و بافت نرم روی استخوان می‌شود.
      برای بررسی بیشتر پیشنهاد می کنم با شماره های مطب تماس حاصل فرمایید تا معاینه و مشاوره حضوری صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *