1

بینی استخوانی طوری است که بخش استخوانی آن از بخش غضروفی‌اش بیشتر است و یک برآمدگی مشخصی روی پل آن وجود دارد؛ استخوانی بودن بینی زیبایی‌های چهره را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود آنها دیده نشوند. برای کسانی که بینی‌شان برآمدگی برجسته‌ای دارد (که به آن قوز بینی نیز گفته می‌شود)؛ کوچک کردن یا برداشتن این برآمدگی بخش جدایی‌ناپذیر عمل جراحی زیبایی بینی آنها است. روش دیگر برای زیبایی بینی، بهره گیری از لیزر است؛ البته عمل بینی با لیزر تغییر شکل چشمگیری را به وجود نمی‌آورد.

کسانی که بینی استخوانی دارند و به دنبال برداشتن قوز بینی خود هستند، می‌توانند به کلینیک دکتر سرمست مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند. دکتر سرمست عمل جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهد؛ او با استفاده از عمل جراحی، قوز بینی را برطرف می‌کند. در طول فرایند عمل جراحی زیبایی بینی، ابتدا قوز بینی کوچک می‌شود؛ سپس عرض، طول و دیگر ابعاد زیبایی به طور مجدد متعادل می‌شوند تا نسبت‌های مختلف بین بینی و صورت بهینه شوند. کوچک کردن قوز بینی یک روش نسبتاً کوتاه است و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود؛ معمولاً بیمار می‌تواند بعد از عمل به خانه بازگردد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کلینیک دکتر سرمست تماس بگیرید و یک وقت مشاوره رزرو کنید.

021-22793025

021-22793042

 

فهرست مطالب

علل وجود قوز بینی در بینی استخوانی


رشد قوز بینی در بینی عقابی اغلب تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است. برجستگی روی پل بینی معمولاً به عنوان یک صفت خانوادگی به ارث می‌رسد. با این حال وارد آمدن ضربه به بینی، مانند شکستگی بینی، نیز می‌تواند در ایجاد قوز بینی نقش داشته باشد. در برخی موارد ممکن است آسیبی که در مراحل اولیه کودکی به بینی وارد شده است، خودش را در زمان بلوغ و هنگامی که بینی به مرحله دوم رشد خود می‌رسد، نشان دهد.

ساختار بینی استخوانی


یک سوم فوقانی قوز بینی از استخوان و دو سوم پایینی آن از غضروف تشکیل شده است. اگرچه ممکن است قوز بینی محدود به یکی از دو بخش استخوانی یا غضروفی باشد، اما در بیشتر موارد رفع قوز بینی از استخوان و غضروف اضافی تشکیل شده است. معمولاً بخش عمده قوز بینی در آنچه که طاق غضروفی بینی نام دارد، واقع شده است؛ طاق غضروفی ناحیه‌ای از بینی است که شامل غضروف کناری فوقانی و تیغه میانی بینی می‌شود. از آنجایی که غضروف‌های کناری فوقانی و تیغه میانی بینی به یکدیگر متصل هستند، معمولاً آسیب دیدن هرکدام از این دو بخش دیگری را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مشاوره


دکتر سرمست در طول جلسه مشاوره جراحی بینی عقابی، در مورد تغییراتی که شما مایل هستید در ظاهر بینی خود ایجاد کنید، صحبت خواهد کرد. او همچنین در مورد گزینه‌های مختلف درمان، روش عمل، خطرات و محدودیت‎‌ها و هزینه درمان نیز با شما صحبت خواهد کرد.

سابقه بیماری‌ها و دیگر مشکلات پزشکی ازجمله آلرژی، نوع رژیم غذایی، برنامه ورزشی و… نیز ثبت خواهند شد. لازم است داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید را نیز به اطلاع پزشک برسانید. شما می‌توانید در این جلسه تمامی سؤال‌هایی که درباره روش و نتایج درمان دارید را از پزشک بپرسید. دانستن همه چیز درباره روش درمان ازجمله خطرات و مزایای آن، کلید یک تصمیم‌گیری آگاهانه و صحیح است.
دکتر سرمست این فرصت را به شما می‌دهد که عکس‌هایی که از قبل و بعد عمل بیماران قبلی گرفته شده است را مشاهده کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد بهتر تصمیم بگیرید و در صورت لزوم تغییراتی در عمل جراحی بینی استخوانی خود ایجاد کنید.
ممکن است در جلسه مشاوره، شما تصمیم بگیرید دیگر بخش‌های بینی خود را نیز کوچک کنید یا تغییر دهید تا به نتایج بهینه‌ای دست یابید.

  • برخی افراد مایل‌اند فقط برآمدگی رو پل بینی را کوچک کنند و آن بخش کوچکی از قوز بینی که باعث نارضایتی آنها شده است را حذف کنند.
  • برخی دیگر مایل‌اند برآمدگی روی پل بینی را کاهش دهند، همچنین سوراخ‌های بینی را کوچک کنند و منحنی بینی را به طور کامل اصلاح کنند.

ارزیابی و عمل جراحی

  • در ارزیابی پیش از عمل جراحی شکستگی بینی ، بیمار تحت معاینه کامل قرار می‌گیرد؛ ازجمله معاینه مجراهای عبور هوا و انسداد‌ها.
  • در صورتی که بیمار قبلاً عمل جراحی بینی انجام داده یا ضربه‌ای به بینی‌اش وارد شده باشد، شرایط خاص مربوطه به عنوان بخشی از ارزیابی مدّ نظر قرار خواهد گرفت.
  • در صورتی که بینی به دلیل تصادف صدمه دیده باشد، داشتن عکس‌هایی از زمان قبل آسیب دیدن، در تعیین روند درمان مفید خواهد بود.
  • استخوان‌های بینی از نظر اندازه، شکل، ضخامت و تقارن ارزیابی خواهند شد.
  • ساختار بینی استخوانی (بخش استخوانی و بخش غضروفی) تعیین خواهد شد.
  • یک معاینه از داخل بینی انجام خواهد شد تا مشخص شود که آیا انحراف تیغه یا دیگر ناهنجاری‌ها روی مجرای بینی تأثیر می‌گذارند یا نه.
  • کیفیت و ضخامت پوست روی بینی نیز معاینه می‌شود تا مشخص شود که بعد از رفع قوز بینی استخوانی، بینی چگونه با پوست و بافت نرم پوشش داده خواهد شد.
  • ظاهر قوز بینی در نیمرخ و همچنین در تمام رخ و برجستگی نوک بینی از منظر زیبایی‌شناختی بررسی خواهند شد تا نتایج درمان از تمام زوایا متوازن و متعادل باشد.

نتایج


[dopts id=”23″]

کوچک کردن بینی استخوانی / بینی رومی / قوز روی پل بینی


کوچک کردن بینی استخوانی یا بینی رومی، رایج‌ترین عمل جراحی زیبایی بینی است که انجام می‌شود. اگر مشکل اصلی شما بینی استخوانی است، می‌توان آن را با کاهش در برآمدگی مستقیم و رو به جلویی که روی پل بینی وجود دارد، برطرف کرد. این کار می‌تواند به عنوان یک عمل رینوپلاستی (عمل جراحی زیبایی بینی) بسته و یا به صورت جزئی یا یک عمل رینوپلاستی باز انجام شود. یک دستکاری کوچک نیز در نوک غضروفی بینی انجام می‌شود تا در موقعیت مناسب‌تری قرار گیرد. برآمدگی استخوانی روی پل بینی زشت به نظر می‌رسد و باید آن را برطرف کرد؛ برای این کار می‌توان استخوان اضافی روی پل بینی را به آرامی تراشید و آن را صاف کرد.

بیهوشی

ممکن است این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شود؛ همچنین می‌تواند تحت بی‌حسی موضعی و تزریق یک آرام‌بخش نیز انجام شود.

روند

  •  در این روش، برش‌ها طوری ایجاد می‌شوند که بتوان پوست را بالا آورد و غضروف و استخوان را در معرض دید قرار داد.
  •  برای حذف قوز بینی، معمولاً لازم است قسمت‌هایی از هر دو بخش استخوان و غضروف برداشته شود.
  •  در ابتدای عمل جراحی بینی استخوانی، غضروف از تیغه بینی جدا و سپس حذف می‌شود.
  •  گام بعدی خلاص شدن از شرّ برآمدگی بینی استخوانی است. پس از آن فرایندی است که توسط جراح انجام می‌شود و به آن «سقف باز» می‌گویند.
  •  سقف باز با ظرافت توسط تغییر شکل دادن استخوان‌های بینی، در جایی که جراح شکاف‌ها را می‌بندد، بسته می‌شود.

برخلاف جراحان دیگر که گاهی اوقات با ابزارهای برش به صورت نادرست بخشی از استخوان را می‌شکنند تا برآمدگی روی بینی را کوچک کنند؛ دکتر سرمست با استفاده از ابزار سمباده، برآمدگی روی بینی را سمباده می‌زند تا بتواند فرایند درمان را بهتر کنترل کند. این کار به پزشک اجازه می‌دهد که بتواند بدون ایجاد بی‌نظمی، قوز بینی را هموار کند و نتایجی طبیعی برای بیمار به ارمغان بیاورد. دکتر سرمست از ابزارهای کنترل شکستگی استفاده می‌کند تا نتایج قابل‌اعتماد و پایداری ایجاد کند و میزان کبودی و تورم را به حداقل برساند. 

عمل جراحی چقدر طول می‌کشد


عمل جراحی به طور متوسط یک تا دو ساعت طول می‌کشد.

بستری در بیمارستان


عمل جراحی زیبایی بینی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیمار مجاز است چند ساعت بعد از عمل به خانه بازگردد. در صورتی که چندین عمل به صورت همزمان روی شما انجام شده باشد، ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان استراحت کنید.

چه زمانی می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید


اکثر بیماران در عرض دو روز برمی‌خیزند و پس از گذشت یک هفته قادر خواهند بود به مدرسه یا محل کار خود بازگردند. با این حال معمولاً توصیه می‌شود به مدت 5 روز به طور کامل استراحت کنید.

هزینه


بعد از جلسه مشاوره، هنگامی که به بیمارستان مراجعه کردید؛ هزینه دقیق عمل به اطلاع شما خواهد رسید.

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

1 دیدگاه

  • سلام. من6 سال پیش پیش شما بینیمو عمل کردم. تو شهر آمل. روی تیغه بینی من جای بخیه ش یه جوش کوچیک در آمده که هر از گاهی عفونی میشه. چکار باید بکنم. خیلی نگرانم دکتر.میشه راه حلشو بگین؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *